18:58

Chili, krom och grönt te kan alla på sitt sätt hjälpa dig gå ner i vikt sägs det. Dels genom att öka fettförbränning och dels genom att höja din termogenes. Varför? Hur fungerar det? Lär dig om och varför dessa ämnen kan hjälpa dig och hur de fungerar för bättre fettförbränning med målet att bli av med ett kilo - eller flera - på din vikt.

 

Chili - för ökad fettförbränning och bättre matsmältning eller?

Chili är en liten röd frukt från en buske som kallas capsicum. Den innehåller ett aktivt ämne, capsaicin, som höjer och ökar fettförbränningen i kroppen. Capsaicin påverkar även din ämnesomsättning i positiv bemärkelse och ser till att den ökar upp till 10%. Ju starkare smak ju större effekt har den på din matsmältning och på din fettförbränning. Chili ökar kroppens termogenes dvs dess värmeproduktion, och kan således se till att din kropp förbränner flera hundra kalorier extra per dag.

Dessutom påverkar chili ditt blodsocker så det enklare håller sig på en jämn nivå och inte skjuter i höjden lika mycket efter en måltid. Capsaicin i chili gör att maten passerar långsammare genom tarmarna och även din mättnadskänsla kan påverkas i rätt riktning.

I sydligare länder har man sedan urminnes tider ätit starkt kryddad mat och anledningen är att het, kryddstark mat också påverkar din hälsa till det bättre. Bakterietillväxten hämmas ofta och farliga bakterier kan till och med slås ut. Den lilla röda chilifrukten är dessutom anti-inflammatorisk. Stark chili innehåller också en del c-vitamin, e-vitamin och antioxidanter som flavonoider och karotenoider. En riktig höjdare för immunförsvaret alltså.

Så krydda din mat ordentligt i fortsättningen - för att optimera chanserna att öka din fettförbränning. Det enda du bör vara försiktig med är om du har magsår. I sådana fall ska du inte krydda din mat – det kan vara skadligt.

 

Krom för viktkontroll

Krom anses vara ett värdefullt kosttillskott i synnerhet med tanke på vikten. Om du skulle vilja gå ner i vikt kan det vara värt att hålla koll på denna okända mineral. Krom hjälper nämligen din kropp att känna av insulin. Om du har brist på mineralen krom kan det orsaka blodsockret att stiga ovanligt högt efter måltid. Således behöver kroppen frigöra mer insulin vilket istället resulterar i att din fettlagring i cellerna ökar. Och din fettförbränning minskar. Detta kan vara en bidragande orsak till övervikt.

Att blodsockret åker upp och ner alltför ofta är inget att eftersträva. Tvärtom - det kan vara påfrestande för kroppen. Vi bör alla sträva efter ett så stabilt blodsocker som möjligt. Om ditt blodsocker stiger i höjden innebär det att det snart kommer att falla och då sätter sötsuget igång. Få av oss är starka nog att stå emot sötsug. Alltså bör du se till att ditt blodsocker ligger jämnt under dagen. Hur då?

Stabilt blodsocker får du om du äter främst långsamma kolhydrater, regelbundna och frekventa mål, fiberrik kost samt tränar regelbundet och ser till att få i dig alla vitaminer och mineraler kroppens kolhydratomsättning behöver. Undvik snabba kolhydrater som godis, choklad, kakor och vitt bröd bland annat. Satsa på grönsaker, havregrynsgröt, ägg och fet fisk istället.

Ca 100-200 mikrogram krom brukar vara lagom som kosttillskott för de flesta och det kan man ta året runt för att öka sin fettförbränning och för att hindra en fett lagras i onödan.

Krom är viktigt, och det har faktiskt rykte om sig att minska godissuget!

Fettförbränning Dag + Natt innehåller krom - Läs mer här >>

 

Grönt te med koffein och polyfenoler

Te kommer på andra plats över världens störst drycker, direkt efter vatten. Vissa säger att grönt te inte har någon inverkan alls på din vikt. Fast tittar man på de senaste årens forskning om te - grön te i synnerhet - så ser man att det gröna teets innehåll och dess egenskaper på till exempel ökad fettförbränning och på din termogenes är för intressant för att avfärda rakt av. Fast det beör tilläggas att man inte hittat glasklara bevis.

Viktkontroll i klimakteriet innehåller grönt te extrakt. Läs mer här >> 

Grönt te görs på Camelia Sinensis löv som får genomgå en speciell process. Av alla tesorter är det gröna te:et det som genomgår minst oxidativa processer och det innebär att det också är det te som innehåller flest antioxidanter och flest polyfenoler. Det är bevisat.

Grönt te är en utomordentlig dryck som innehåller mängder av vitaminer och mineraler samt både koffein och polyfenoler. Det sägs att polyfenoler har effekt både på hjärtat och kärlsjukdomar samt ger dig en minskad risk att drabbas av cancer. Detta är inte bevisat. Men polyfenolerna i grönt te anses påverka din termogenes – dvs kroppens värmeproduktion – och således din förbränning!

Det finns många variater av grönt te och det är inte alla som är lika bra. I grönt te brukar man finna följande vitaminer och mineraler: Thiamin, Riboflavin, Niacin, Vitamin B6, Vitamin C, Järn, Magnesium, Mangan, Potassium och Sodium.

Grönt te har historiskt använts för att gå ner i vikt, speciellt i kinesisk och indisk medicinkonst. Grön te är en kraftfull antioxidant som motverkar oxidering, dvs åldrandets effekt på din kropp. Därtill har grönt te anti-inflammatoriska egenskaper även om detta är omtvistat.

Drick mer grönt te för att boosta din fettförbränning men främst för att må bättre av de vitaminer och mineraler och antioxidanter som din kropp behöver.

Te infusion för Fettförbränning innehåller grönt te. Läs mer här >>

 

 aptit och viktminskning

 

jontofores hud